Red Sea undervandsfoto-konkurrence i Eilat

Posted by

Online konkurrence
Snakker man om dykning i Rødehavet er Eilat i Israel ikke det første sted. Man tænker på og de andre gange jeg har dykket i Rødehavet har det også været i Egypten. Hvert år i Eilat bliver der afholdt UV foto konkurrence Eilat Red Sea og i foråret 2008. Havde de en online foto konkurrence i flere lande som reklame stunt, hvor man kunne vinde rejsen og deltage i Eilat Red Sea med alt betalt. Det er ikke en mulighed man lader sig gå forbi, så jeg fik kigget mine billeder igennem og sendt dem ind.
Jeg fik desværre kun en 2 plads, men da vinder ikke kunne rejse fik jeg den. Jeg fik tilsendt flybilletter som gik til Eilat via Wien og Tel Aviv. Måske også en af grundene til der ikke, er så mange der tager på dykker ferie i Eilat. Når man kan flyve direkte til Egypten.

Rejsen
Jeg fik pakke mit grej og kom af sted, flyve turen gik fint indtil Tel Aviv. Da jeg kommer ud af flyveren og går ud af gaten bliver jeg stoppe og skal vise pas samt lige svarer på nogle spørgsmål. Ude af gaten støder jeg ind i en, med undervands hus rundt om halsen. Vi kommer i snak og det viser sig at være Klas Malmberg fra Sverige som også skal derned så vi følges ad. Nu er lufthavnen indrette på den måde, at man skal ud af udenrigs lufthavnen for komme over i indenrigs lufthavnen, men der gik shuttle busser.

Vi kommer der over og mens vi står i kø til sikkerheds tjek. Kommer der en kvinde ned og jeg skal vise pas og svarer på nogen spørgsmål. Jeg tænker, det er nok bare for at sparer tid, men hendes spørgsmål går mere i dybden. Hvad hedder mine forældre, deres arbejde, kender jeg nogen hernede, hvem har betalt fly billeter og hvorfor, har jeg nogen gaver med, hvad jeg arbejder med osv i 10minutter.

Da det er over og køen har flyttet sig frem til, at bagagen skal scannes. Går de fint igennem og jeg tænker nu kan vi komme videre. Men nej Klas og mine tasker bliver sat over på et bord, hver for sig og de begynder at tage alt ud. Selv tandbørste bliver tjekke og alt elektronik. Som vi jo har en del med af, bliver taget ind til et rum for sig selv.

Så begynder spørgsmål forfra igen og denne gang har de bemærke. At Klas og jeg snakker sammen halv Svensk/Dansk så det skaber også nogen spørgsmål, om hvorfra vi kender hinanden. Forløbet gik dog værst ud over Klas, som måtte smide tøjet på nær boxershorts. Imens har jeg også fået problemer, da min blitz har en tidligere skade ved beslaget. Som jeg har fikset ved at lime det og sætte et metal spændebånd på. Set i baglyset er det måske, ikke er det bedste at indfører i Israel. Så de tilbage holder den og lover jeg vil få den inden for 2 dage. Det skal senere vise sig at bliver flere dage, så jeg modtager den dagen. Før vi skal hjem, heldigvis havde Klas en ekstra jeg kan låne.

Dette forløb har nu taget 2 timer og jeg begynder at blive bange for. At jeg ikke skal nå mit fly. Klas har fået lov til at gå igennem og da jeg får lov, har han tage sin flyver. Jeg har omkring 15minutter før mit fly boarder og da det endelig sker. Får jeg at vide ved gaten, at jeg skal tage det næste fly. Lidt lige som hvis bussen er fuld.

Jeg kommer af sted og sikkerheds tjek i Eilat tager kun 5 min. Der skulle ellers være pickup for os. Men da jeg kommer senere, må jeg tage en taxa. Jeg har taget Euro og Dollars med, da jeg tænker dem kan man bruger over alt. Dog ikke her, Så vi må finder en ATM. Men jeg skal igennem 4 før der er en der vil accapter mit VISA kort. Selv da jeg gik ind i banken, kunne de ikke hjælpe.

Ankommet
Der er 6km fra lufthavnen og til hotel som ligger i en lille klump. Uden for byen sammen med nogen andre, lige ned til stranden og en lille marina. Eilat har 16km kyst strækning og er klemt inde imellem Egypten og Jordan og på den måde er Israel eneste adgang til Rødehavet.

Endelig fremme på hotel er alt meget bedre. Jeg får tjekke ind og taget et hurtigt, men tiltrængt bad. Nede ved dykkercenter møder jeg klas igen og han har fundet ud af. Hvordan tingene fungere eller også retter, hvordan de ikke fungere. Jeg får registeret mig, selv om de lokales kø kultur ikke er den bedste.

Senere på dagen skal vi trække lod, om hvilken fiske vi skal bruge som motiv til vores portfoiel.

Så vi bliver enig om at hoppe i vandet inden, alt er jo gratis så det skal udnyttes. Vi får gjort vores grej klar og går ned for at få bly og flasker. Desværre har de ikke flere DIN adapter, så jeg må nøjes med en 8L flaske. På dette tidspunkt er ens tålmodighed, ved at være brugt. Men der er kun en tanke, vi skal i vandet og slappe af.

IMG_6348 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dykning
Hotel og dykkercenter ligger lige ved vandet. Så det er bare at gå over vejen og man er på sandstranden. Så det er let at komme i vandet, i vandet er det først lange stykke en stort sand banke. Med mindre og større koraller rundt omkring. Dybden går ud til omkring 12m, før sandbunde stopper og en skrænt begynder med hårdkoraler. Vi tager 1 times dyk, hvor vi udforsker området og skyder et par enkle billeder. Jeg bruger mest dykket til at få slappe lidt af.

Da vi kommer op, skal vi trække vores fisk. Jeg trækker Coral Grouper, hvilket er en flot farverig fisk. en af de andre trækker en kedelig fisk, som bliver svært at få noget godt ud af. Da fisken er helt sort og farve løs. Vi får taget gruppe billede og nu har vi 4 dage til at dykke.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA IMG_5938a

Jeg må indrømme, med mit primitive kompakt Canon G7 med enkel blitz. Har jeg ikke de store chancer for at vinde. Så jeg fokuser ikke så meget på konkurrencen, men mere på at få nogen gode billeder af andre ting.

Dykningen her kan ikke sammenlignes med, de områder længer syd på. Fordelen her er at vi dykker uden guide. Så vi kan dykke, som vi har lyst til og skal ikke svømme fra A til B på 45min. Klas og jeg bliver mest på den lave dybde og tager lange dyk i stedet for. Det lykkes at få 2 timers dyk, selv om jeg kun har en 8l flaske. Det meste af tiden sad eller lå vi helt stille, når vi havde fundet motivet. Så luftforbruget var nede på 10L/min.

Der er et sted, med en stor koral blok som var rigtigt flot. Da der bor en stor stime glasfisk, så vi skifte til at lokke dem. Hen mod hinanden og med solen i baggrunden. Giver det nogen gode billeder.

Vi får også set en eagle Ray, som jeg ikke har set før og når at skyde et par billeder. Før den stikker af, prøver da. At følge efter den, men det er ikke let og pulsen kommer godt op. Heldigvis var vi på lavt vand så efter jagten. Gik jeg i overfladen, for at få pulsen ned og på den måde også sparer på luften.

Fik også fundet en rense station. Det er et sted, hvor små fisk svømmer ind i munden/gæller og rense de større fisk. På den måde hjælper de hinanden, de små får mad og de store slipper af med parasitter. I dette tilfælde, var det en moræne med gul mund.

IMG_5241a    IMG_5997     IMG_5596

Det utrolig er. Hvordan ens sanser bliver bedre uden guide. For der er ingen hjælp til at finde motiver, så det blev en jagt at fange. Små bevægelser og anderledes mønstre, når man kigge rundt i corallerne og det lykkes også. At finde en bestemt reje, som jeg kun havde set en gang før på Bali.

Jeg fik også fundet, min konkurrence fisk et godt sted. Efter at havde brugt et par skud på den, som ikke blev gode. Tog jeg mig tiden til at kigge på den og jeg fandt ud af. Der var system i den måde, den svømme rundt på og jeg fik sat mig det rigtigte sted. Så jeg bare skulle slappe af, uden at lave for mange bobler og den svømme selv ind, foran kameraet.

Det gode ved stedet var sandbunden. Især for en fotograf så det var muligt at ligge på bunden. Uden at ødelægge noget, især med makro billeder. Hvor det kræver en rolig hånd, der var et motiv af en lille reje i en anemone. Som jeg prøvet at få billede. Men det var samme anemone som klovnefisken også bor i. Så det var svært få fokus, da den angreb hele tiden og på et tidspunkt farer fisken så meget rundt. At rejen lander på toppen af klovnefisken og det lykkes at få skudt et billede af det.

Et af de motiver, hvor jeg klart kunne mærke fordelen uden guide. Var en lille blenny fisk som sad i et hul i korallerne. Hver gang jeg kom tæt, på stak den længer ind i hullet. Men ved at sidde stille i 15min lykkes det at få lokke den ud. Så jeg kunne få et fornuftigt billede, hvor den har åben mund.

IMG_6188a IMG_5544b

Der er også vrag i område. Men vi valgte at hygge os på husrevet, det var lidt med tanken på min lille flaske og den ekstra tid det ville tage med båd, i stedet fik vi 3-4 dyk om dagen. Om aften var det sjovt at snakke med de andre om deres erfaringer, tjekke grej og se deres billeder. Da der var sat 8-10 computer op, man kunne bruge og der var nogen fantantiske skud imellem dem. Der var et særligt billede af en luft boble hvor man kunne se refleksion af revet.

Den ene aften var der også dykker film, fra tidliger konkurrence. Den ene var nogen der havde lavet undervands OL og at se en dykker under vandet lave stang spring. Så sgu ret sjovt ud så den var ret underholdene.

IMG_6303 L0_0500_0300_Eilat_5_G_119

Præmie Uddeling
Dagene gik og det var tid til aften, hvor det skulle afgøres. For mit vedkommende tænkte jeg ikke så meget over det, min chancer lå langt nede hvis ikke lig nul. Men man kunne godt se det lidt på de andre i toppen og med en hoved præmie på 10.000 Dollars. Samt en dykker rejse til Papua New Guinea kunne man godt forstå det. Der var 7 forskellige kategorier, der skulle uddeles priser til. Så det tog det meste af aften og den store pris til sidst. I vores fiske kategori var det en lokal der vandt, selv jeg ikke synes det var fortjent. Da nogen af de andre billeder var noget bedre.

Vi havde hørt om en episode, med en fotograf der var taget i at ødelægge koraller, for at få det perfekte billede. Arrangørerne overveje, hvad der skulle ske med personen. Men gæt, hvem der vandt hoved præmien og det gjorde det ikke bedre. At det var en af de lokale så vi var flere, som ikke klappe og snakke om det var korrupt.

Hele koncepete med konkurrencen var jo netop. At gøre opmærksom på, hvad der findes under vandet og vi skal gøre alt, for at beskytte det. Godt nok gav han 5000dollars til bevarelse af koralle rev, men han fik stadig 5000 og rejsen. I min verden, skulle han havde været smidt ud af konkurrencen. Ikke nok med det er uetisk at ødelægge revet, men det var også forbudt ifølge reglerne.

Slappe af
Da jeg havde lidt ekstra ferie det år, tog jeg 2 dage mere for egne regning, ved et hotel inde i Eilat by. Der er gjort en del mere ud af området. Med marina der løbe ind imellem hotellerne og stranden der løber langs promenaden med butikker, for at ende ved et shopping center. Det er lave på en flot måde med palmer overalt, de dage slappe jeg af ved stranden.

Da jeg skulle hjem skulle de 2 dage ekstra. Vise sig at give anledning 10min flere spørgsmål i Eilat lufthavn og jeg måtte også, vise de uv billeder jeg havde taget. Da de vist ikke helt troet på mig.
Da jeg kommer til lufthavnen i Tel Aviv. Møder jeg den samme kvinde som udspurgte mig da jeg lande. Hun kunne godt genkende mig, så efter en lille hygge snak om min forsinket blitz og hvordan det var gået, siger hun at jeg kender rutinen og hun spørger de samme spørgsmål. Dog på en mindre mistroisk måde. Det gik noget letter at komme igennem sikkerheds tjekke, tror kun de brugte 30min på min bagage før jeg kunne flyve hjem til mere afslappe forhold.

Med tanken på at turen var gratis. Var det en god oplevelse især det sjove i at være flere fotografer samlet, men det er nok ikke et sted jeg vil rejse til igen.